De vereniging

De Christelijke Muziekvereniging Prins Hendrik bestaat uit verschillende afdelingen. 'PH' begon in 1927 als fanfareorkest. Dit onderdeel van de vereniging bestaat nog steeds. Maar in de loop der jaren zijn er veel onderdelen bij gekomen: behalve het korps hebben we momenteel een percussieband en meerdere twirl- en pomponteams.

Het begin

Tijdens het Koninginnefeest in augustus 1926 miste een groep Scheemders een muziekgezelschap. Onder aanvoering van Filip Appeldorn en Albert Roemeling werd in 1927 Prins Hendrik opgericht. Onze eerste dirigent was de heer J. Berghuis uit Midwolda.

Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de vereniging een nieuwe dirigent. Filip Appeldorn, die bij de oprichting van Prins Hendrik betrokken was blijft dirigent tot het jaar 1967.

Het gaat Prins Hendrik voor de wind: we maken promotie naar hogere afdelingen. In 1952 wordt het 25-jarig jubileum van de vereniging gevierd. In dit jaar wordt de drum- en lyraband opgericht. Daarnaast biedt loco-burgemeester Kloosterboer een vaandel aan. Deze hebben we tot het jaar 2015 gebruikt!.

In 1967 vieren we het 40-jarig jubileum van de vereniging met een concert in Hotel Hoen. Filip Appeldorn neemt die avond afscheid als dirigent. De nieuwe dirigent is Geert Jan Klooster.

Pieken en dalen

De drum- en lyraband is erg succesvol op marsconcoursen. Dit zijn wedstrijden in de muziek. De deelnemende verenigingen laten hierbij zien dat zij de beste zijn in hun discipline. Ons hoogtepunt is de deelname aan het achtste Wereldmuziekconcours op 15 juli 1978. De band behaalt een fraaie 3eplaats en de bronzen medaile!

Het korps beleefde in de jaren '70 echter juist een minder positieve fase. In 1979 bestond het orkest nog maar uit 16 muzikanten. Gelukkig klimt het orkest weer uit het dal. Dit is aan Jur Feiken en Harm Jan Maathuis te danken. Maar ook de oprichting van een HarFA-afdeling op de Algemene Muziekschool Oost-Groningen helpt hieraan mee. Een jaar later doet het korps weer mee aan het concours in het Geert Teis-theater in Stadskanaal.

Jubilea

In 1987 vieren we ons 60-jarig jubileum. Het hoogtepunt was het mogen spelen voor Koningin Juliana en Prins Bernard. Dit mochten wij doen in het teken van hun 50 jarig-huwelijk. Deze aubade vond plaats in de tuin van paleis Soestdijk.

In 2002 vierden we ons 75-jarig jubileum. Ter gelegenheid hiervan gaven we een fraai gedenkboek uit, geschreven door J.J. Groenbroek. U kunt dit boek nog steeds bestellen, via ons secretariaat. U bereikt hen via de pagina 'contact'.

Tegenwoordig is Prins Hendrik een actieve vereniging met zo'n 120 leden. U ziet ons tijdens de jaarlijkse uitvoeringen. Maar ook tijdens wedstrijden en activiteiten in de regio zijn we present. Wie weet zien we elkaar binnenkort dus eens 'in actie'. Kijk even in de agenda om te zien wanneer Prins Hendrik weer optreedt: wie weet tot dan!